3 najważniejsze rzeczy, o których należy pamiętać zmieniając sprzedawcę energii elektrycznej.
Wobec dynamicznie rosnących cen energii oraz zmieniającej się sytuacji postpandemicznej, coraz więcej menadżerów przygląda się uważniej tematowi energii w obiekcie, poszukując oszczędności i optymalizacji.
Jedną z najprostszych i jak najbardziej zasadnych decyzji wydaje się szukanie najlepszej możliwej oferty na sprzedaż i związana z tym ewentualna zmiana dostawcy. Każdy przedsiębiorca od 2007 roku ma prawo swobodnego wyboru sprzedawcy energii elektrycznej, co daje Ci możliwość obniżenia rachunków za prąd w firmie nawet o 30% w skali roku.
W całej Polsce działa wiele firm sprzedających energię elektryczną, więc jest z czego wybierać. Tak jak przy każdym większym zakupie, warto zachować ostrożność, by nie podpisać umowy, której później mógłbyś żałować.
W tym wpisie piszemy o 3 najważniejszych rzeczach, o których należy pamiętać, zmieniając sprzedawcę energii elektrycznej w firmie.
- Bezpieczeństwo
To kluczowy parametr w ocenie dostawcy. Warto przeanalizować jego historię na rynku oraz model działania i referencje. Szczególnie dotyczy to sposobu zakupu energii oraz niezbędnych koncesji. Posiadanie koncesji można sprawdzić na stronach Urzędu Regulacji Energetyki (Rejestry i wykazy (ure.gov.pl)). Działalność bez koncesji może powodować następujące ryzyka:
- Roszczenia Najemców o zwrot nienależnie pobranych opłat (jako nienależne świadczenie na podstawie art 410 KC)
- Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne z dnia 20 maja 2021 roku prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu lub dystrybucji energii elektrycznej bez wymaganej koncesji jest zagrożone grzywną do 5 000 000 zł albo karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 5 lat (art. 57 g PE).
Warto również przeanalizować politykę zakupową firmy. Czy dana firma kupuje elektryczną dla pełnego portfela projektów z wyprzedzeniem, aby zagwarantować swoim partnerom stabilne budżetowanie i uniknąć ryzyka związanego z nagłymi zmianami na rynku energii.
- Oferta – czy tylko cena?
Cena jest oczywiście kluczowym parametrem, ale kierowanie się wyłącznie najniższą stawką to za mało. Należy sprawdzić warunki umowy, wysokość opłaty handlowej, koszty wypowiedzenia, itp. Nie bez znaczenia będą również dodatkowe usługi. Może ważne dla nas czy najemców będzie to, by energia pochodziła ze źródeł odnawialnych. Warto zapytać, czy sprzedawca zadba też o obniżenie zużycia, dobór odpowiedniej taryfy lub audyt pokazujący jakie oszczędności możemy uzyskać w wyniku optymalizacji opłat stałych (np. dobór mocy umownych). Odpowiednio dobrane parametry, po wcześniejszej analizie profilu dystrybucyjnego, pozwalają zaoszczędzić nawet do 20-30 % kosztów.
Przykład: Przy zużyciu w obiekcie 2000 MWh rocznie, obniżenie kosztów opłat z tytułu optymalizacji mocy umownej o 20 000 zł (bardzo ostrożne i realne założenie) daje te same oszczędności co obniżenie ceny za MWh o 10zł.
- Sprzedawca czy partner.
To kolejny ważny, ale trudno mierzalny i z reguły pomijany parametr. Jak wygląda komunikacja z doradcą, czy występuje elastyczność i indywidualne podejście, jaka jest ścieżka decyzyjna w firmie? Czy firma oferuje nam jedynie najniższą cenę, czy też daje wsparcie i dostarcza dodatkową wartość z infrastruktury energetycznej obiektu. Wspominany wcześniej audyt lub wsparcie w procesie zielonej transformacji poprzez finansowanie optymalizacji lub instalacji fotowoltaicznej, dobór odpowiednich rozwiązań i partnerów to tylko przykłady, jak dobrze dobrana firma może pomagać w zarządzaniu tematem energii.
We wszystkich opisanych obszarach Plus Energia posiada niezbędne kompetencje i może wspierać w realizacji powyższych działań. Nawiązując współpracę w zakresie sprzedaży lub dystrybucji energii elektrycznej w obiekcie, przeprowadzamy całość procedur potrzebnych do wprowadzenia optymalizacji, zapewniamy stały nadzór nad infrastrukturą energetyczną obiektu i wsparcie w procesie zielonej transformacji.