AKTUALNOŚCI

Centra handlowe potrzebują aktywnej strategii energetycznej

Jakie kroki, z punktu widzenia zarządcy lub właściciela centrum handlowego, są najważniejsze przy optymalizacji kosztów zakupu energii elektrycznej?

 

W każdej rozmowie z naszymi klientami zawsze zaczynamy od wyjaśnienia, że ​​ceny energii mają kilka elementów - z których dwa podstawowe to koszt samej energii elektrycznej (sprzedaż) oraz koszt dostarczenia tej energii przez sieć (dystrybucja). Po stronie sprzedaży na cenę największy wpływ ma czas zakupu (oraz w pewnym stopniu długość umowy). Znaczący wpływ na obniżenie kosztów ma kupowanie energii dla wielu nieruchomości jednocześnie albo wykorzystanie w tym celu przedsiębiorstw, które kupują energię hurtowo. Okazuje się, że dla wielu właścicieli nieruchomości nasza  najważniejsza porada jest jednocześnie najprostsza: „sprawdź u wielu dostawców i spróbuj negocjować; nie akceptuj pierwszej ceny oferowanej przez lokalnego dostawcę”. Po stronie dystrybucji jest kilka punktów, na które zwracamy uwagę naszym klientom. Pierwszym krokiem dla każdego właściciela jest upewnienie się, że jego zamówiona moc nie jest wyższa niż rzeczywiste zużycie. Zmniejszenie zamawianej mocy może znacznie zwiększyć oszczędności

 

Jaka z tego tytułu w skali roku może być oszczędność?

 

Jest to trudne określenie, ponieważ oszczędności będą się różnić w zależności od projektu, zużycia energii oraz rodzaju uzyskanych oszczędności. Mogę podać przykład projektu, w którym zaoszczędziliśmy blisko pół miliona złotych w ciągu jednego roku sprzedając energię w niższej cenie niż u lokalnego dystrybutora oraz obniżając koszty dystrybucji energii elektrycznej.

 

Co konkretnie wchodzi w zakres usług oferowanych przez Państwa?

 

Naszym punktem wyjścia są potrzeby klienta, kompleksowe doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów oraz procesów przetargowych na energię elektryczną. Nasz dystrybucyjny model wdrożyliśmy w kilku lokalizacjach, a naszą specjalnością jest zapewnienie właścicielom nieruchomości możliwości zarabiania na ich infrastrukturze elektrycznej, często przy niewielkiej lub zerowej zmianie ceny końcowej dla najemców. Oczywiście sprzedajemy także naszym partnerom energię elektryczną po konkurencyjnych cenach.

 

Co sprawia, że jesteście w stanie zagwarantować odbiorcom bardziej konkurencyjne stawki za energię?

 

To jest bardzo dobre pytanie. Wyzwanie polega na tym, że nie zawsze jest to proste. Jakie są punkty porównania? Poprzednie lata? Oferta sprzed kilku miesięcy na dynamicznie zmieniającym się rynku? Projekt o innym profilu energii elektrycznej? Przeciwnie, nasza „gwarancja” polega na tym, że w ogromnej większości przypadków możemy pomóc naszym partnerom w osiągnięciu lepszych warunków niż mogliby osiągnąć sami. W nielicznych przypadkach, gdy nasza wstępna analiza wskazuje na to, że nie możemy pomóc, informujemy o tym naszego partnera, a inwestor nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów.

 

Na ile ważne jest, już na etapie projektowania nowego obiektu, zwrócenie uwagi na kwestie energooszczędności?

 

Moglibyśmy przeprowadzić oddzielny wywiad skupiony wokół tego pojedynczego tematu, więc postaram się odpowiedzieć zwięźle. Już na etapie projektu prowadzimy konsultacje z naszymi partnerami którzy budują nowe obiekty. Wiele z kwestii związanych z energią elektryczną inwestor musi rozwiązać od strony biznesowej samodzielnie. Na przykład, płacąc więcej za lepsze przeszklenie lub dach budynku, mogą znacznie zmniejszyć bieżące koszty ogrzewania i energii elektrycznej dla najemców. Instalacje mechaniczne generują zwykle najwyższe zużycie energii elektrycznej w komercyjnych budynkach, aby mieć niższe zużycie energii elektrycznej właściciel może wydać więcej na przykład na bardziej energooszczędne systemy HVAC. Ale czy są to najlepsze decyzje inwestycyjne dla projektu? Dlatego na tym etapie nasze doradztwo koncentruje się na uzyskaniu odpowiedniego poziomu dostępu do podliczników i umożliwieniu ich odczytu według zasady TPA (third-party accessible) .

Spędzamy czas z inżynierami elektrykami z zespołu projektowego, którzy zastanawiają się, jak zminimalizować moc zamówioną dla budowanego obiektu, nie stwarzając żadnego niebezpieczeństwa ani ryzyka.  Zauważyliśmy, że moc zamówiona dla nowych budynków komercyjnych jest prawie zawsze wyższa niż powinna być. Z naszych doświadczeń wynika, że często różnica w mocach sięga nawet 30%, co przekłada się na znacząco wyższe koszty wejścia. Wyzwaniem jest zminimalizowanie zamówionej mocy w taki sposób, aby nie stwarzało to ryzyka dla danej inwestycji.

 

Energooszczędność i ekologiczność jest coraz ważniejsza przy projektowaniu nowych  i modernizowaniu już istniejących obiektów komercyjnych.

 

Ekologiczne i ściśle ekonomiczne rozwiązania są w pewnym stopniu styczne do naszej podstawowej działalności chociaż współpracujemy z partnerami, którzy specjalizują się w takich produktach. Podczas gdy te czynniki mogą wpływać na projekt, uzyskanie prawidłowej struktury faktur dystrybucyjnych może mieć znaczenie większy wpływ finansowy. W ciągu ostatnich kilku lat właściciele stali się o wiele bardziej świadomi możliwych rozwiązań. W rzeczywistości rzadko zdarza się, że natkniemy się na inwestora lub właściciela, który nie zna naszych modeli biznesowych. Rośnie zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne i bardziej opłacalne budynki, ale także zapotrzebowanie na bardziej aktywne strategie energetyczne. I w tym miejscu widać jaka może być korzyść z biznesowej współpracy z Plus Energią. 

 

Rozmawiał Christopher Sweeney, Współzałożyciel i Członek Zarządu Plus Energia. 

Źródło: https://retailnet.pl/2019/04/17/4330-wywiad-centra-handlowe-potrzebuja-aktywnej-strategii-energetycznej/

Logo plusenergia

Adres do korespondencji

Plus Energia sp. z o.o.
skryt. poczt. nr 267
00-950 Warszawa 1

Dane kontaktowe

Kontakt w godzinach 8:00 - 16:30
© 2019 Plus Energia, poznaj naszą politykę prywatności.